H2H én de juiste content op het juiste moment, daar draait het om in 2015!
Copy Koks was donderdag 20 november aanwezig op het Congres Content Marketing & Webredactie. Inmiddels was dit alweer de vierde editie. En het was een editie vol met leerzame en inspirerende keynotes, praktijkcases en verdiepingssessies van nationale en internationale experts binnen ons content marketing vakgebied zoals Margot Bloomstein, Noz Urbina en Andrew Davis.
Hieronder een aantal interessante dingen die mij gedurende dit congres opgevallen en ook bijgebleven zijn.
De juiste content op het juiste moment
Waar de ene partij zegt dat de content, en dan met name de tekst op de website, zo kort mogelijk moet zijn (ook wel fast content genoemd), zweert de ander juist bij het tegenovergestelde (slow content). Maar wat is nou waarheid? Want goede content is niet perse meer content. Het gaat om de juiste content op het juiste moment.
Het is belangrijk om te onthouden dan efficiënt niet altijd effectief betekent. Een goed voorbeeld hiervan is het ‘Buy now with 1-Click’ van Amazon. Het klinkt natuurlik heel efficiënt om in één klik iets al naar je thuis toegestuurd te krijgen. Maar de effectiviteit was ver te zoeken. Veel klanten die toch twijfelden en dan niet meer terug konden, met een heleboel retouren als gevolg.
Dus
Slow content hoeft dus helemaal niet fout te zijn. Als het maar op het juiste moment aangeboden wordt, want sommige zaken hebben juist meer content nodig. Een goed voorbeeld van een populaire variant van slow content is YouTube. Mensen willen juist kijken, lezen, deelnemen en beleven. Het is dus van belang om de context van je bezoekers te waarderen en de mindset te begrijpen.
Human to human
In de marketing wordt meestal gesproken van Business to Business (B2B) en Business to Consumer (B2C). Maar zowel bij B2B als bij B2C heb je te maken met mensen. Human to Human (H2H) is dus een veel betere benaming. Aannames en data zijn niet meer voldoende. Het is belangrijk om te weten hoe je doelgroep in vlees en bloed is. Content oplossingen zijn dus niet meer passief, maar actief: het geven van waardevolle antwoorden aan de gebruiker.
Passie
“Waarom?” was een vaak terugkomende vraag bij de sessie van Patrick Petersen. Volgens hem was het belangrijk om, voordat je van alles online gooit, te bedenken waarom je doet wat je doet. En dat waarom ging verder, want er werd naar het waarom van het hele bedrijf gevraagd.
Hierbij was het hebben van passie de kern. Want hoe kun je überhaupt iets verkopen waar je zelf niets bij voelt? En hoe kan deze passie omgezet worden in content die ook wat doet. 80% van de aanwezige content doet namelijk helemaal niets, het is er gewoon. Het gaat verloren in de informatiebrij die het internet heet. Om alle aanwezige content die er te vinden is door te kunnen nemen, hebben we 200 miljoen uur per dag nodig. Het doel is om die alom aanwezige rationele en droge content menselijk, leuk en persoonlijk te maken
Mobile first
In de meeste gevallen wordt de content op websites en webshops voor de desktop ontworpen en geoptimaliseerd. Maar het is juist belangrijk dat de content eerst goed werkt op en bereikbaar is vanaf de mobiele devices. Op elk moment van de dag en waar dan ook moet de content bereikbaar zijn.
Relaties bouwen
Relaties bouwen en loyale klanten is iets wat veelvuldig aangehaald wordt in content marketing land. Maar het is juist belangrijker om een relatie te bouwen met je publiek, nog voor je ze nodig hebben.
“Branded content is created for a company. You need to create a content brand.”
Verkopen door middel van waardevolle content kent vijf geheimen:
- Target een niche in de markt
- Ontdek/exploiteer de content gaten. Dus de content die mensen nodig hebben, maar waar ze nooit om hebben gevraagd.
- Maak een ‘afspraak’ met je publiek. Claim quality time in de inbox van je doelgroep. Bijvoorbeeld elke vrijdagmiddag om 14.00 uur.
- Bevestig datgene waar je publiek op vertrouwt.
- Creëer zelf een haakje, een simpele twist aan een bekend thema.
Al met al een inspirerende dag die ons in ieder geval aan het denken heeft gezet over de toekomst van content marketing. Er zijn interessante onderwerpen aangehaald waar we in een aantal blogartikelen graag dieper op in willen gaan om ook jou kennis te laten maken met de toekomst van ons vakgebied.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!